Organizacja procesów i rozwiązywanie problemów zgodnie z filozofią Lean Management
Projekt zakładał przeprowadzenie serii warsztatów zarówno w formie stacjonarnej jak i on-line dla producenta sprzętu AGD. W zajęciach wzięło udział ponad 40 osób.
Zgłoszona potrzeba organizacji:
Potrzeba organizacji projektu wynikała z konieczności rozwijania umiejętności procesowych oraz technik rozwiązywania problemów u pracowników uczestniczących w zajęciach.
Grupę docelową, dla której adresowane były warsztaty stanowili pracownicy administracyjni (dział HR, BHP, dział kontroli jakości) oraz specjaliści pełniący funkcje wspierające (R&D, działy techniczne) w zakładzie produkującym wytwarząjącym artykuły gospodarstwa domowego.
Cele:
-
Poznanie zasad, na których opierają się „szczupła” organizacja procesów.
-
Zdobycie wiedzy z zakresu wizualnego zarządzania środowiskiem pracy.
-
Umiejętność stosowania narzędzi Lean w procesach administracyjnych.
-
Nabycie umiejętności odróżniania wartość dodanej od marnotrawstwa.
-
Doświadczenie tego, jak praca zespołowa wpływa na skuteczność rozwiązywania problemów.
-
Poznanie narzędzi i metod analizy przyczyn źródłowych problemów oraz technik wyboru najkorzystniejszych decyzji.
Przebieg projektu:
-
Warsztaty 5 godzinne w formie on-line z zakresu organizacji szczupłych procesów
-
Warsztaty 8 godzinne oparte na grze symulującej proces produkcyjny.
-
Warsztaty 8 godzinne dotyczące ustrukturyzowanego rozwiązywania problemów opierające się na metodologii DMAIC.
Osiągnięte efekty:
W wyniku projektu uczestnicy:
-
Uświadomili sobie jak wzajemne powiązania pomiędzy procesami wpływają na osiąganie celów związanych z satysfakcją klienta zewnętrznego i poprawą konkurencyjności firmy.
-
Nauczyli się dostrzegać czynności niedodające wartości w swojej codziennej pracy.
-
Dostrzegli jak istotne są stabilne procesy, standaryzacja oraz szybki przepływ informacji i dokumentów w ich obszarach.
-
Poznali metody rozwiązywania problemów.
-
Nauczyli się analizowania danych procesowych i podejmowania decyzji na ich podstawie.
-
Uświadomili sobie rolę pracy zespołowej w procesie rozwiązywania problemów.