Projekt optymalizacji procesów w fabryce okien PCV
Potrzeba realizacji projektu wynikała ze znacznego wzrostu wolumenu produkcji i zwiększającej się ilości reklamacji związanych z niekompletnością dostarczanych towarów.
Trwający 6 miesięcy projekt prowadziło dwóch doświadczonych konsultantów a jego realizacja odbywała się w pełni w siedzibie klienta – producenta okien PCV. Działania zakładały implementację elementów kultury i podstawowych narzędzi Lean Manufacturing. W projekt zaangażowane były zarówno osoby decyzyjne jak i pracownicy liniowi oraz przedstawiciele działów wspierających produkcję.
Cele:
-
Lepsze zrozumienie przepływu wartości w organizacji i założeń podejścia procesowego
-
Wypracowanie wizualnych standardów ułatwiających zarządzanie produkcją i sprawniejszy przepływ.
-
Poprawa komunikacji pionowej oraz poziomej w organizacji.
-
Eliminacja przyczyn źródłowych problemów powodujących błędy przy kompletacji zleceń.
Przebieg projektu:
Projekt podzielony został na kilka etapów. Każdy z nich prowadzony był w formie praktycznej, na stanowiskach pracy.
I etap: Audyt procesów
-
Przegląd najważniejszych procesów firmie.
-
Analizy migawkowe.
-
Określenie mocnych i słabych stron organizacji.
-
Analiza przepływu, wskaźników procesów i identyfikacja wąskich gardeł.
II etap: Wdrożenie zasad 5S
-
Przeprowadzenie warsztat w obszarze pilotażowym.
-
Wypracowanie standardów 5S (legenda oznaczeń, plan i harmonogram czyszczenia obszaru pilotażowego).
-
Przeprowadzenie przez brygadzistów i kierowników uczestniczących w warsztatach spotkania informacyjnego z pracownikami dotyczącego 5S.
-
Ustalenie harmonogramu wdrożenia w pozostałych obszarach produkcyjnych.
-
Wprowadzenie standardu wykonywania audytów 5S w obszarze produkcji.
III etap: Implementacja SFM na obszarze produkcji
-
Wprowadzenie regularnych spotkań operacyjnych na dwóch poziomach SFM 1 i SFM 2.
-
Wprowadzenie wskaźników procesowych, na których opiera się spotkanie.
-
Uczestnicy definiują zadania w sytuacji nie osiągnięcia zaplanowanych celów.
-
Jasny podział odpowiedzialności i transparentność procesów decyzyjnych.
IV etap: Rozwiązywanie problemów z kompletnością zleceń metodą Problem Solving
-
Przeprowadzenie warsztatów zgodnie z metodą DMAIC.
-
Precyzyjnie określono problem i skalę niezgodności.
-
Przeprowadzenie analizy problemów przy pomocy Diagramu Ishikawy oraz 5Why.
-
Ustalenie planu działań.
-
Wprowadzenie monitoringu problemów za pomocą wskaźnika na SFM 1.
V etap: Umiejętności zarządzania procesem, balansowanie
-
Uświadomienie kierownikom oraz brygadzistom ich roli i zadań w procesie.
-
Balansowanie zasobami ludzkimi – odpowiednio do potrzeb i sytuacji na procesie.
-
Analiza procesu pod kątem jakości – zasada 3P.
-
Analiza przepływu na procesie na bazie osiąganych bieżących wyników oraz miejsc gromadzenia zapasów.
-
Przekazania zmiany.
Osiągnięte efekty:
-
Zmniejszenie liczby niezgodności 5S o 32% (w porównaniu z audytem otwierającym projekt).
-
Systematyczna komunikacja pomiędzy produkcją a działami wspierającymi.
-
Bieżące monitorowanie wskaźników oraz zagrożeń.
-
Planowanie działań przeciwdziałającym zagrożeniom.
-
Możliwość podejmowaniu działań w oparciu o dane i fakty.
-
Poprawa kompletności zleceń o około 40 % w ciągu 3 miesięcy.
-
Zidentyfikowanie luk w procesie planowania.
-
Ustalenie wspólnego standardu przekazania zmiany oraz jego weryfikacja.
-
Ustalenie standardu w zakresie przepływu materiałów dla poszczególnych typów produktów.
-
Umiejętność rozpoznawania strat w procesie.
-
Wykonanie kilkudziesięciu zadań zaplanowanych w zakresie działań 5S.
-
Zmniejszenie ilości zbędnego transportu i ruchu dzięki wizualnej organizacji pracy.