Zgodnie z założeniami podejścia procesowego, do systemu zarządzania w organizacji należy podejść globalnie, zaczynając od określenia wymagań klienta oraz identyfikacji procesów i ich wzajemnych powiązań. Dzięki temu możliwe jest wypracowanie odpowiednich metod i narzędzi wspierających zarządzanie organizacją.
Zgłoszona potrzeba organizacji:
Konieczność zdefiniowania i ustandaryzowania procesów decyzyjnych w firmie, zminimalizowania powstawania konfliktów w warunkach ograniczonych zasobów, redukcji postaw dysfunkcyjnych w zespole (bark odpowiedzialności za wspólny wynik, brak zastępowalności, nieodpowiedni przepływ informacji).
Cele:
-
Lepsze zrozumienie przepływu wartości w organizacji.
-
Wypracowanie odpowiedniej strategii, która będzie punktem odniesienia w procesach decyzyjnych.
-
Zaplanowanie działań doskonalących procesy w kolejnych etapach projektu.
Przebieg projektu:
W trakcie warsztatów strategicznych z udziałem zarządu firmy zdefiniowano główne procesy, dostawców i klientów wewnętrznych oraz ich wzajemne powiązania i zasoby które współdzielą.
W trakcie zajęć zbudowano ogólną mapę procesów bazującą na diagramie SIPOC (Suppliers, Input, Process, Output).
Osiągnięte efekty:
-
Zdefiniowanie procesów głównych oraz procesów pomocniczych.
-
Przeanalizowanie, które procesy są priorytetowe w kontekście dostępu do zasobów.
-
Wypracowanie narzędzia umożliwiającego identyfikację tych okresów w ciągu roku, w których może dochodzić do sytuacji ograniczeń w dostępnych zasobach (uwagi na kumulację wielu zadań w jednym czasie).
-
Zaplanowanie kilkunastu działań do szybkiej realizacji, wspierających organizację procesów (Quick wins).
-
Zaangażowanie dyrektorów poszczególnych obszarów w proces budowania mapy zadań procesowych.
-
Zaplanowanie warsztatów z udziałem kluczowych osób w organizacji, których celem będzie określenie standardów i ścieżek decyzyjnych.